Witamina D – witamina szczęścia

Witamina D (prohormon) jest grupą związków chemicznych rozpuszczalnym w tłuszczach (przez co zaleca się ją przyjmować w obecności zdrowych tłuszczy).  Magazynowana jest w tkance tłuszczowej i wątrobie. Składa się z trzech związków: D1, D2, D3. 

Na to jak ważnym związkiem jest witamina D wpływa m.in. fakt, że odpowiada ona za tak ważne obszary jak układ kostny, nerwowy, mięśniowy, ale także układ immunologiczny, który odpowiada za naszą odporność  oraz układ krwionośny i rozrodczy. Dowiedziono także, że odpowiednia dawka witaminy D potrafi uchronić przed wieloma nowotworami i namnażaniem się komórek rakowych.

SKUTKI NIEDOBORU

W naszej szerokości geograficznej bardzo łatwo o niedostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D. Słonecznych dni szczególnie w okresie jesienno-zimowym jest u nas niewiele, przez co utrudniona jest naturalna, skórna synteza tego związku. Jeśli dodatkowo nie spożywamy odpowiedniej ilości produktów, w których witamina ta występuje, a także nie suplementujemy jej, możemy dorobić się niedoboru, który może okazać się poważny w skutkach. Najbardziej powszechnym efektem niedoboru witaminy D jest najzwyczajniej zły humor i brak energii do życia. Witamina ta wpływa na nasze samopoczucie, stąd zwana jest „witaminą szczęścia”. Jednak zły humor to nie jedyny problem spowodowany niedoborem witaminy D.
Jej niedobór może przyczyniać się także do :

  • krzywicy,
  • osteoporozy,
  • złego funkcjonowania układu mięśniowego,
  • zmniejszenia odporności ,
  • cukrzycy,
  • miażdżycy,
  • depresji,
  • bezpłodności,
  • choroby Alzheimera,
  • pogorszenia słuchu.

ŹRÓDŁA POKARMOWE

Witaminę D znajdziemy przede wszystkim w:

  • Drożdżach,
  • margarynach (w Polsce obowiązkowo wzbogacane o witaminę D),
  • jajach (żółtka – dlatego nigdy ich nie wyrzucajmy!!!),
  • rybach (łosoś, dorsz, makrela, śledź),
  • wątróbce.

WITAMINA D A ODCHUDZANIE

Dzięki temu, że odpowiedni poziom witaminy D pozwala nam czuć się szczęśliwszym, wpływa na większy zapał do ćwiczeń i trzymania zdrowej diety 😉
Dodatkowo wpływa na obniżenie poziomu hormonu stresu – kortyzolu – który sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicach brzucha.
Odpowiednia ilość witaminy D pomaga regulować wydzielanie hormonu jakim  jest leptyna. Hormon ten odpowiada za uczucie sytości. Im tkanka tłuszczowa wydziela więcej leptyny – tym nasz organizm sprawniej odczytuje sygnały o sytości, jemy mniej, nie przejadamy się. Uregulowanie poziomu leptyny jest szczególnie ważne u osób pragnących zredukować tkankę tłuszczową, ponieważ bez panowania nad apetytem redukcja jest niemalże niemożliwa.

WPŁYW NA GOSPODARKĘ WAPNIOWO-FOSFORANOWĄ

Odpowiedni poziom aktywnej postaci witaminy D, przyczynia się do prawidłowego wchłaniania wapnia z pożywienia i nie dopuszcza do nieprzyjemnych i groźnych skutków jego niedoboru. Dbając o spożywanie niezbędnej ilości witaminy D zapobiegamy uwalnianiu wapnia z kości co prowadzi do ich demineralizacji. Powinny o tym pamiętać szczególnie młodzi, dorastający ludzie (ryzyko krzywicy), jak i osoby starsze, narażone na osteoporozę.
O dodatkową suplementację zarówno witaminy D jak i wapnia powinny dbać osoby stosujące monotonne i ubogie diety, aby nie dopuścić do uwalniania wapnia z kości, w przypadku gdy organizm nie może pozyskać wapnia z pożywienia.  

SUPLEMENTACJA

Witamina D jest jedną z tych, które bardzo trudno dostarczyć sobie z pożywieniem. Należy pamiętać, aby produkty bogate w witaminę D czy suplementy ją zawierające łączyć ze zdrowymi tłuszczami, ponieważ witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach.
Profilaktycznie zaleca się przyjmować:

  • 1000 jednostek (IU) w miesiącach od jesienni do wiosny u osób unikających nasłonecznienia lub osób, które czują potrzebę suplementowania witaminy D, ponieważ przykładowo stosują uboga lub monotonną dietę. Taka dawka zalecana może być także osobom odczuwającym spadek nastroju w okresie zimowym.
  • 1000 jednostek (IU) u wszystkich osób powyżej 65-tego roku życia przez cały rok, ponieważ zdolność produkcji witaminy D w skórze zmniejsza się z wiekiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *